Skip to main content Skip to footer

5 hurtige facts

  1. Veje skaber vækst og beskæftigelse
    Gode veje ligger altid i top når virksomhederne bliver spurgt, hvad der skal til for at skabe et godt erhvervsklima. Veje er desuden af afgørende betydning for mobiliteten på arbejdsmarkedet, fordi danskerne er villige til at pendle mere i bil end i tog.

    2. Manglende vedligeholdelse går ud over færdselssikkerheden
    Vejhuller er hårde ved bilerne, men vigtigst så nedsætter de også trafiksikkerheden. Derfor skal vejvedligehold højere op på kommunernes prioriteringslister. Udover at kørsel på vejene medfører et naturligt slid, får vi også flere huller i vejene som følge af vintre med meget nedbør, frost og tøvejr.

    3. Danmark har behov for en langsigtet infrastrukturplanlægning
    Hvis motorveje og jernbaner bygges fra sag til sag, efterhånden som erhvervslivets og arbejdsmarkedets behov hober sig op, risikerer vi at ende med en usammenhængende infrastruktur, der fører til endnu flere flaskehalse i trafikken end i dag. Derfor er der behov for en langsigtet infrastrukturplanlægning, der sikrer mobiliteten og virksomhederne.

    4. Det er 2 til 3 gange så dyrt at udskyde vedligeholdelse som at vedligeholde løbende
    Asfalt-belægninger er ofte genstand for kortsigtede besparelser. På sigt er der dog ikke sparet noget. Erfaringsmæssigt koster det 2 til 3 gange så meget at indhente udskudt vedligeholdelse, som det gør at vedligeholde løbende og i tide. Det skyldes de accelererende skader, som kan opstå, når gamle asfaltbelægninger begynder at sprække og der så kan trænge vand ned under asfalten.

    5. Kørselsafgifter er ikke en langsigtet løsning på trængsel
    I London og Stockholm har betalingsordninger nedbragt mængden af biler, men effekten aftager med tiden. Det gør den fordi afgifterne "sætter sig" i økonomien: Transportører sender udgiften videre til kunderne, lønmodtagerne sender den videre til arbejdsgiveren og så videre. Den eneste langtidsholdbare løsning på trængsel er en effektiv trafikinfrastruktur, hvor der investeres i både en bedre trafikafvikling og i ny infrastruktur.

De 5 facts bygger på en række af vores egne rapporter, samt et udvalg af analyser fra andre aktører på transportområdet.

Dansk Vejforening kort fortalt
Foreningen blev stiftet i 1989 med det formål at forbedre forholdene på vejene.

Det er vores ønske, at hver transportform udnyttes optimalt og der tages hensyn til samfundsøkonomien, miljøet og trafik-sikkerheden.

Vi arbejder ud fra tre formål: udvikling, forbedring og forståelse. Udvikling af teknologier i forbindelse med trafikafviklingen, forbedring af forholdene på og omkring vejene og en generel forståelse af vigtigheden ved et sikkert og smidigt vejnet.