Skip to main content Skip to footer

Husk den rette prioritering i debatten om Kattegat

22. marts 2018

UDSENDT SOM PRESSEMEDDELELSE

 

Det er positivt, at der er en vilje til også at tænke på Kattegatforbindelsen, men det er vigtigt ikke at tabe sigtet af de mere presserende investeringer i den trafikale infrastruktur.

Vi anbefaler, at afhjælpning af trængsel er øverst på den trafikpolitiske dagsorden. Det indebærer følgende investeringer:

  • Østlig Ringvej mellem Lyngbyvej og Amagermotorvejen
  • Udvidelser af motorvejene
  • En midtjysk motorvejskorridor

Og dernæst ønsker vi:

  • Fast vej- og baneforbindelse over Kattegat med tilhørende motorveje og baner
  • Ny yderligere vestlig ringkorridor med tilslutning til en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg

I Dansk Vejforening er vi glade for, at der bliver sat fokus på vigtigheden af at binde Øst- og Vestdanmark bedre sammen. Det er netop Dansk Vejforenings vision, at der i 2040 er anlagt en fast vej- og baneforbindelse over Kattegat med tilhørende motorveje og baner, så fx København og Aarhus vil blive meget tættere forbundet end i dag.

Ved at forkorte rejsetiden mellem hovedstaden og Nord- og Midtjylland via en Kattegatforbindelse, vil befolkningen og erhvervslivet opnå de samme fordele som befolkningen og erhvervslivet på Fyn og i Syd- og Sønderjylland i dag har af den faste forbindelse over Storebælt. Faktum er, at den nuværende situation med kun én fast vej- og baneforbindelse mellem øst og vest er skrøbelig, da vejrlig og ulykker får mærkbare konsekvenser for fremkommeligheden og samfundsøkonomien.

Vi håber, at politikkerne vil vægte trængselsproblemerne lige så højt som den faste forbindelse over Kattegat.