Skip to main content Skip to footer

Pressemeddelelse fra Dansk Vejforening

5. oktober 2018

Tidligere i dag fremlagde regeringen planen om at lave havnetunnel og ny bydel i København. Nedenfor kan du læse Dansk Vejforenings pressemeddelelse til denne udmelding.

DANSK VEJFORENING PRESSEMEDDELELSE:

Positivt at statsministerens "Kinderæg"-projekt ved Refshaleøen inkluderer fokus på trængsel og infrastruktur

I dag præsenterede statsminister Lars Løkke Rasmussen en vision, der adresserer tre komplicerede problemer. – boligproblemet og den trafikale udfordring i hovedstaden, som man her vil løse med en Københavnertunnel, samt klimasikring af Københavns Havn.

Og netop havnetunnelen var da også et af hovedtemaerne på en vejpolitisk debat, som Dansk Vejforening holdt på Christiansborg så sent som i onsdags. Her var cheføkonom og formand for Københavnertunnel-gruppen, Bo Sandberg, med som ekspert, hvor han fremlagde den yderst rentable case for havnetunnel projektet.
Der har meget længe været tale om en havnetunnel med gavn for hele hovedstaden, da denne vil kunne afhjælpe trængselsproblematikken, der går ind gennem byens centrum.

”Det er positivt, at regeringen i deres ambitiøse byggeprojekt husker at indtænke infrastrukturen. I dansk Vejforening har vi længe været fortaler for en havnetunnel i København, og med boliger til 35.000 mennesker og lige så mange arbejdspladser, er ny infrastruktur her i form af en havnetunnel ikke til at komme uden om”, siger sekretariatschef fra Dansk Vejforening, Helle Rasmussen.

Når dette er sagt, så anbefaler Dansk Vejforening fortsat, at afhjælpning af trængsel i hele landet bør stå øverst på den trafikalpolitiske dagsorden. Foreningen er derfor ganske tilfreds med, at regeringen ikke lader til at have tabt sigtet af investeringer i den trafikale infrastruktur uden for hovedstadsområdet.
Med den nye udmelding fra regeringen, hvor både udbygningen af Metroen og anlægning af havnetunnelen vil blive finansieret i byggeprojektet, vil investeringerne i disse to infrastruktur projekter nemlig ikke komme til at gå fra det øvrige anlægsbudget. Et anlægsbudget, der i forvejen skal række til en lang række infrastruktur projekter der ligger i kø og venter på finansiering.

Kontakt:
Sekretariatschef