Skip to main content Skip to footer

Kommunernes vedligeholdelsesefterslæb højere end forventet

Af Helle Rasmussen, sekretariatschef Dansk Vejforening

Vinteren er ikke engang officielt startet, og allerede nu melder en af landets største kommuner ud, at de er i minus på vinterkontoen. På TV2 Fyn kunne man forleden se, at Odense Kommune har et kæmpe efterslæb på vejvedligehold på intet mindre end 253 mio. kr. Det udfordrer dem nu, da vinteren med dertilhørende skiftevis nedbør, frost- og tøvejr banker på døren, og at dette i kombination med vejenes dårlige tilstand med garanti kommer til at resultere i endnu flere huller i vejene. Og det kan ikke komme bag på nogen, at det for det første rammer trafiksikkerheden og for det andet resulterer i skader på køretøjer. Dette er i sig selv rigtig skidt for Odense Kommune, men et vedligeholdelsesefterslæb på en kvart mia. kr. i Odense er også en klar indikator for, at landets samlede vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje er væsentligt højere, end hvad den seneste SAMKOM-rapport fra 2018 melder ud. Her vurderedes et efterslæb på de kommunale veje til 5,6 mia. kr. i dagens priser. Senest har Foreningen af Rådgivende Ingeniører i deres State of the Nation 2024 vurderet efterslæbet til 5-10 mia. kr. for de kommunale veje og broer. 

Efterslæb meget højere end forventet

Bruger vi Odense Kommunes vedligeholdelsesefterslæb på vejene som udgangspunkt for alle kommuner, kan vi rent faktisk lave en udregning for landets samlede vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje, og det er højt! Odense Kommune har en samlet vejlængde på ca. 988 km. Dividerer vi Odense Kommunes efterslæb på 253 mio. kr. med de 988 km. vej, får vi 256.073 kr. efterslæb pr. km. vej. Hvis hele Danmark er som Odense, så kan vi gange de 256.073 kr. med 71.000 km., som er Danmarks samlede længde på kommuneveje. Så rammer vi et samlet vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje på 18,17 mia. kr.

Nu er det jo ikke sikkert, at hele landet ser lige så skidt ud som Odense, og så vil det samlede efterslæb selvsagt være lavere. Men vi kan nok godt antage, at efterslæbet ligger på minimum 10 mia. kr. I så fald er efterslæbet vokset med en halv mia. kr. årligt i gennemsnit siden 2017, hvor tallene fra SAMKOM-rapporten er fra.

Så vi kan vist roligt konkludere, at der skal gøres noget, hvis kommunerne skal komme efterslæbet på de kommunale veje til livs. Først og fremmest er det vores anbefaling at få vurderet efterslæbet i en ny SAMKOM-rapport. Dernæst er det vores anbefaling at give kommunerne en bredere ramme at arbejde under og i den forbindelse hæve anlægsloftet. Og sidst men ikke mindst skal vejvedligehold op på kommunernes prioriteringsliste, når de laver deres budgetter. Alle kommuner bør få vurderet deres vejkapital og få lavet en vedligeholdelsesplan derefter. Vedligeholdte og sikre veje for borgerne er lige så vigtigt som f.eks. skoler og plejehjem. 

Bragt i Altinget 20. december 2024