Ny analyse fra Vejdirektoratet – Danskerne holder i kø for milliarder
1. juni 2024
Dansk Vejforening ser frem til at implementeringen af Infrastrukturplan 2035 kan afhjælpe de nuværende problemer med trængsel på især motorvejene.
For nyligt har Vejdirektoratet opgjort trængslen for 2022 i en analyse. Tallene er klare og viser, at danskerne spilder 350.000 timer om dagen på at holde i kø på landets veje.
Trafikkøer koster 31 mia. kr. om året
Tallene i Vejdirektoratets undersøgelse dækker både over statsvejene og de kommunale veje, hvoraf de kommunale veje udgør 95 pct. af det samlede vejnet. Det er dog på motorvejene, at der bliver brugt flest timer på at sidde i kø, når man sammenholder med vejens længde. Samlet set svarer det til et samfundsøkonomisk tab på 31 mia. kr. om året. Ovenikøbet viser det sig, at tallene stadig er en smule under niveauet fra før corona, og når tallene for 2023 er klar, vil der forventeligt være en stigning. Jeg tilbringer selv en del tid på vejene, idet jeg pendler fra Helsingør til Ballerup for at komme på arbejde, og jeg kan kun nikke genkendende til, at trængslen er stigende, og at en tur som uden køkørsel vil kunne klares på tre kvarter, i stedet tager minimum fem kvarter. Det er et vilkår med den vejkapacitet vi har nu, og som man må tilpasse sig. Skal man til et møde i forbindelse med sit arbejde, eller skal man nå hjem og hente børn, inden institutionerne lukker, skal man faktisk altid afsætte dobbelt så meget tid til transport, hvis man vil være sikker på at nå frem til tiden. I Vejdirektoratets pressemeddelelse omkring deres trængselsanalyse, fortæller Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet, at det er positivt, at trængslen nu så småt er på niveau med før corona, for det viser, at der er gang i samfundshjulene. Men ellers er der ikke meget at juble over. Det kan vi i hvert fald tilslutte os i Dansk Vejforening.
Infrastrukturplanen øger kapacieteten
Derfor er det da også sikkert og vist godt og på tide, at Danmark langt om længe fik Infrastrukturplan 2035, som er en aftale, der med vejinvesteringer for mere end 160 mia. kr. frem til 2035, skal binde Danmark endnu mere sammen og nedbringe trængslen på de danske veje. I Dansk Vejforening har vi i årevis været fortaler for en langsigtet infrastrukturplan for vejene, og det kan også ses konkretiseret i vores tidligere vejudspil ”Et Debatindlæg om en masterplan for vejene frem mod 2040”, som vi publicerede tilbage i 2017. I 2020 udkom vi med ”En Masterplan for grønne veje”, som fungerer som et supplement til masterplanene og kommer med gode forslag til, hvordan transportsektoren kan levere sin del af bidraget til en CO2-reduktion i 2030. Nu skal vi blot sikre os og holde politikerne op på, at de mange projekter fra Infrastrukturplan 2035 også bliver realiseret og gennemført, for skal vi gøre noget ved denne stigende trængsel på motorvejene, er kapaciteten på vejene i hvert fald en vigtig parameter.
Skrevet af sekretariatschef i Dansk Vejforening, Helle Rasmussen, til Asfalt juni 2024.