Veje skal inddrages i den kommende grønne mobilitetsplan
29. april 2021
Ønskes en fleksibel infrastruktur, kommer fremtidens transport til at foregå på vejene. Og det kan den sagtens uden at gå på kompromis med miljøet.
Det kommer Dansk Vejforening med en række forslag til i Masterplan for grønne veje, som er vores bidrag til en grøn mobilitetsplan.
I Dansk Vejforenings Masterplan for grønne veje ønsker vi at fremme de drivmidler, der fortrænger mest CO2, blandt andet elbiler og ladeinfrastruktur og andre alternative brændstoffer. Vi ønsker at fremme grøn kørsel med personbiler, varebiler, lastbiler, busser og cykler. Der gør vi med en effektiv og veludbygget vejinfrastruktur – også cykelstier. Vi skal sikre afhjælpning af trængsel blandt andet ved hjælp af ITS og en grøn omstilling af transportsektoren. Vi ønsker at fremme grøn kollektiv transport med for eksempel BRT-løsninger, som har vist gode positive resultater. Vi ønsker også at fremme bæredygtig produktion ved anlæg og vedligeholdelse af veje med eksempelvis genbrugsasfalt på alle veje samt fornyelse af maskiner. Og så ønsker vi naturligvis også at fremme energivenlige asfalttyper, som man til vores glæde allerede er kommet rigtig langt med. Sidst men ikke mindst stiller vi spørgsmålet: Hvordan køber man grønt? Er det noget, man allerede er bekendt med ude i eksempelvis alle landets kommuner? Det er man ikke, og derfor ønsker vi at fremme grønne indkøbsvejledninger hos staten, regionerne, kommunerne og alle private. Overordnet ønsker Dansk Vejforening, at investeringerne i veje – det vil sige anlæg af nye veje, udvidelser, opgraderinger og vedligeholdelse af veje – skal være led i sammenhængende planer med visionære perspektiver for den grønne trafikale infrastruktur langt ind i de næste årtier.
Månedens synspunkt i Trafik og Veje april 2021 skrevet af sekretariatschef i Dansk Vejforening, Helle Rasmussen
Læs resten af indlægget her.