Vejnet glemmes
13. oktober 2015
”Stramme rammer – klare prioriteter” kalder regeringen sit finanslovsforslag 2016, som blev præsenteret i sidste uge. Det kom ikke som en overraskelse, at vejene ikke var en af regeringens ”klare prioriteter”, men ikke desto mindre er det skuffende.
Af Thomas B. Olsen og Helle Michelsen, Dansk Vejforening
Det er ikke længe siden, at regeringen har meldt ud, at det nu skulle blive vejenes tur. Men med en kasse der er tom, må vejene åbenbart fortsat vente. Udsættelse af investeringer og udvikling af vejnettet i Danmark, er det samme som at udsætte vækst, jobskabelser og en udvikling af vores samfund. For det hele hænger jo godt i tråd med hinanden og afhænger af hinanden.
Dansk Vejforening er overbevist om, at det bestemt er regeringens ønske at skabe vækst og udvikling i vores land, og derfor er der blot tilbage at spørge os selv og dem om, hvorfor vejene ikke er blevet en del af de ”klare prioriteter” i finanslovsforslaget. I forslaget redegør regeringen for, at de prioriterer vækst i hele landet, og dette ved blandt andet at flytte statslige arbejdspladser ud til hele Danmark. Men for at dette ambitiøse projekt skal blive en succes, er fundamentet nødt til at være på plads. Fundamentet er blandt andet vejene, der sikrer effektiv transport på tværs af landet. Det er Dansk Vejforenings ønske, at regeringen åbner øjnene for de udfordringer, der ligger på vejområdet og finder den finansiering, der skal til for at løfte vækst og udvikling.
Dansk Vejforening var for nylig arrangør bag et vejpolitisk topmøde på Christiansborg, hvor Folketingets transportordførere diskuterede mulighederne for, hvordan vi kan finansiere udviklingen af vejsektoren. Her drøftedes muligheden for en ny infrastrukturfond, hvor midlerne overvejende skulle gå til vejene. Vi opfordrer regeringen til at tage dette forslag til sig, således at de med succes kan skabe vækst i hele landet med et stærkt vejnet.
Lad os nu komme i gang med at sikre vækst i hele Danmark – dette sker ikke alene med udflytning af arbejdspladser, men kræver også en stærk infrastruktur.
Bragt som debatindlæg i Jyllands-Posten 12. oktober 2015.