Vejpolitisk Debat på Christiansborg i 10 år

Af Helle Rasmussen, sekretariatschef i Dansk Vejforening
Den 30. september 2015 åbnede Dansk Vejforening for første gang dørene til Vejpolitisk Debat i Venstres gruppeværelse på Christiansborg. Her samlede vi transportordførerne til en debat om vejinfrastruktur, dengang med fokus på behovet for en langsigtet infrastrukturplan, som der ikke var nogen af på det tidspunkt. I år den 10. oktober kunne Vejpolitisk Debat fejre 10-års jubilæum for debatten. Mange temaer er blevet drøftet og diskuteret, Dansk Vejforenings Masterplan for Grønne Veje er blevet lanceret, alle debatter kyndigt styret af dygtige moderatorer. I år og de seneste år er debatterne blevet modereret af Hans Engell. Som deltager er Vejpolitisk Debat et rigtig godt sted at komme, hvis man vil tættere på det politiske maskinrum og påvirke politikerne.
Er der råstoffer nok?
I år udgjorde råstofsituationen udgangspunktet for debatten. Et område der normalt behandles i Miljøministeriet, men som også bør inddrages transportpolitisk, idet der også skal råstoffer til, når man anlægger blandt andet veje. I Infrastrukturplan 2035 er der ikke inddraget noget omkring, hvordan man vil sikre råstoffer til de mange projekter, og det har selvsagt modtaget en del kritik. Dette fik Søren Ewald Jensen, formand for Danske Råstoffer, lov til at tale om ved Vejpolitisk Debat i år, hvor han pegede på nødvendigheden af en national råstofplan. Oplægget blev taget godt imod af transportordførerne, der også så behovet for en råstofplan.
Et smalt panel og Miljøministeren
Panelet bestod af transportordførerne fra de tre regeringspartier, nemlig Peter Juel-Jensen fra Venstre, Thomas Jensen fra Socialdemokraterne og Peter Have fra Moderaterne. Udover at drøfte råstofplanen, var der også tid til en transportpolitisk runde, hvor der blev vendt alt fra indenrigsflyvninger, til kattegatforbindelse til midtjysk motorvej. Og vigtigst blev der talt om Infrastrukturplan 2035, som stadigt holder og vil blive gennemført.
Afslutningsvist fik vi besøg af Miljøminister Magnus Heunicke, der fulgte op på debatten om råstofsituationen, som planlægges til at komme på finansloven til næste år. Råstofsituationen er ikke "lige til", og ifølge ministeren en hård politisk nød at knække. Men der arbejdes på det, og der skal findes en løsning.
Dansk Vejforening takker både transportordførere, oplægsholdere og ikke mindst Dansk Vejforenings medlemmer for de mange års opbakning til Vejpolitisk Debat, som vi ser frem til at afholde igen til næste år.
Bragt i Asfalt december 2024